loading...
مشممد
تفرجگاه بازدید : 158 جمعه 14 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

در تابستان چه بپوشيم؟

دوباره به روزهاي گرم سال رسيده‌ايم و شاهد بالا رفتن دماي هوا هستيم. در چنين شرايطي نوع پوشش تا حد زيادي مي‌تواند به ايجاد و حفظ آرامش‌مان كمك كند، چرا كه با پوشش مناسب در اين فصل هم مي‌توانيد تعريق كمتري داشته باشيد و هم احتمال گرمازدگي در شما كاهش مي‌يابد. اين مساله مرد، زن، كوچك و بزرگ نمي‌شناسد و در كودكان و نوزادان كه بدن ضعيف‌تر و حساس‌تري دارند، مهم‌تر است. پس در اين چند ماه مراقب لباس پوشيدنتان باشيد.

توجه ويژه به كودكان

اگر شما هم جزو پدر و مادرهايي هستيد كه فكر مي‌كنند با گرم شدن هوا بايد لباس‌هاي نوزادان و كودكانشان را كم كنند، در اشتباهيد. حتي ممكن است براي خودتان دليل بياوريد كه بدن كودكتان به آفتاب نياز دارد ولي مراقب باشيد كه اين كار بيشتر از اين كه به سود دلبندتان باشد، به ضرر او تمام مي‌شود.

نوزادان و كودكان نسبت به افراد بزرگسال پوست بسيار نازك و لطيفي دارند و قرار گرفتن آنها در معرض نور آفتاب، ‌آن هم به مدت طولاني باعث خشكي، آفتاب سوختگي و حتي گرمازدگي آنها مي‌شود. در واقع مقاومت بدن كودكان در مقابل اشعه خورشيد نسبت به ما كمتر است و در نتيجه سريعا به آن واكنش نشان مي‌دهند. بدن انسان معمولا در مقابل تغييرات دما سازگار شده و دماي خود را متعادل مي‌كند ولي بدن نوزادان به اين شكل عمل نمي‌كند و حتي نسبت به كودكان از حساسيت بيشتري برخوردارند. دماي بدن نوزادان با بالا و پايين رفتن دماي هوا كم و زياد مي‌شود و اگر اين تغيير دما خيلي متغير باشد، مي‌تواند آسيب جدي به او وارد كند. پس بهتر است در پوشش آنها حساسيت بيشتري به خرج داده و نهايت دقت را در اين زمينه داشته باشيد.

به علت حساس و ظريف بودن پوست كودكان سعي كنيد حتما در طول اين فصل لباس‌هايي را انتخاب كنيدكه دست و پاي آنها را بپوشاند چرا كه تماس بيش از حد پوست آنها با آفتاب، هم باعث آفتاب سوختگي و گرمازدگي مي‌شود و هم اين كه با گذشت زمان و تكرار اين وضعيت مي‌تواند خطر بروز سرطان پوست را در آنها افزايش دهد.

بيشتر ما تصور مي‌كنيم كه پوشاندن لباس‌هاي بدون آستين و ركابي و نيز شلوارك به كودكان و نوزادان باعث مي‌شود تا كمتر احساس گرما كنند در صورتي كه اين تصور كاملا اشتباه است و باعث تعرق بيشتر بدن مي‌شود. پوشيده بودن لباس موجب گرفتن عرق بدن و خنك نگه داشتن بدن مي‌شود.

اين موضوع خيلي مهم است، چرا كه خيلي از بچه‌ها ساعات زيادي از طول روز را كه معمولا زمان حداكثر فعاليت خورشيد (صبح‌ها و عصرها) است براي بازي بيرون از منزل فعاليت مي‌كنند و لباس‌ نامناسب مي‌تواند آسيب جدي به پوست آنها وارد كند.

در ضمن براي كودكان حتما از لباس‌هاي نخي و نازك با رنگ روشن استفاده كنيد و كلاه لبه‌دار يا حصيري را نيز براي
محفوظ ماندن آن‌ها در مقابل نور آفتاب فراموش نكنيد.

خانم‌ها و پوشاك تابستاني

معمولا با تغيير فصل، زمان خريد لباس‌هاي آن فصل هم آغاز مي‌شود. تابستان هم از آن فصل‌هايي است كه خانم‌ها به خريد علاقه فراواني نشان مي‌دهند تا با خريد پوشاك مناسب از شر گرماي آن خلاص شوند. اگر قصد خريد مانتو داريد، بهتر است دور مانتوهايي با پارچه‌هاي پلاستيكي(الياف مصنوعي) را كاملا خط بكشيد، چرا كه لباس‌هاي پلاستيكي بخصوص در تابستان تعريق بدن را افزايش داده و خطر بروز بيماري‌هاي قارچي و ميكروبي را بويژه در افرادي كه پوست حساسي دارند، افزايش مي‌دهد.

مناسب‌ترين مانتو براي اين فصل مانتوهايي با پارچه نخي و نازك، پنبه‌اي و كتاني است كه البته تنگ هم نباشد و كمي گشاد باشد تا هوا داخل آن جريان پيدا كند و موجب خنك شدن بدن شود. لباس تنگ هم تعريق را زياد مي‌كند و هم موجب عفونت‌هاي قارچي و ميكروبي مي‌شود.

 

همچنين سعي كنيد سراغ مانتوهايي با رنگ تيره هم نرويد و آنها را براي فصول سرد زمستاني نگه داريد. پارچه‌هاي رنگ روشن به خصوص سفيد، نارنجي، سبز، آبي و كرم با طرح‌هاي گلدار براي تابستان بهترين گزينه‌اند، چرا رنگ روشن، گرما و حرارت بدن را بهتر دفع و گرماي كمتري را هم از محيط جذب مي‌كند. براي خريد لباس هم فاكتورهايي را كه در انتخاب مانتو اشاره كرديم كاملا صدق مي‌كند و بهترين لباس، لباس نخي و نازك با رنگ روشن است.

روسري هم از جمله پوشاكي است كه خانم‌ها به آن اهميت زيادي مي‌دهند. در چند سال اخير روسري‌هاي ساتن و ابريشمي زياد شده است كه باوجود زيبايي، اصلا براي فصول تابستان و گرم مناسب نيستند و گرماي زيادي براي بدن ايجاد مي‌كنند. بهترين انتخاب روسري براي تابستان روسري‌ها و شال‌هاي نخي با رنگ‌هاي روشن است.

اگر دنبال خريد شلوار مناسب هستيد هم بهتر است سراغ شلوارهاي پارچه‌اي خنك و گشاد برويد و تا حد ‌امكان شلوارهاي تنگ و كشي و همچنين شلوارهاي جين را كنار بگذاريد. شلوارهاي پارچه‌اي و گشاد، گردش هوا را بيشتر كرده و از عرق سوز شدن بدنتان جلوگيري مي‌كند.

مراقب قلب دومتان باشيد!

انتخاب كفش‌هاي روباز و داراي منفذ براي تنفس پاها خيلي مهم است، چرا كه در تابستان با توجه به گرماي زياد هوا، پاها در فضاي بسته كفش‌هاي معمولي تعريق كرده و علاوه بر كلافگي براي شما، خطر عفونت‌هاي قارچي در لابه‌لاي انگشتان پا افزايش مي‌يابد.

حتما شما هم فكر مي‌كنيد اگر كفش را بدون جوراب بپوشيد پاهايتان بيشتر خنك مي‌شود ولي بايد بگوييم كه كاملا در اشتباه هستيد چرا كه درست مانند تن كردن لباس پوشيده در گرما براي جلوگيري از تعرق بدن، با پوشيدن جوراب هم پاها كمتر دچار تعرق مي‌شوند و سلامت پاها بيشتر حفظ مي‌شود فقط به خاطر داشته باشيد كه شستشوي مرتب پاها را در تابستان فراموش نكنيد. البته اين مساله مرد و زن نمي‌شناسد و همه را در بر مي‌گيرد اما شايد در مورد آقايان كه ساعات بيشتري از روز را بيرون از منزل مي‌گذرانند و احتمال تعريق در آنها بالاتر است، بيشتر اهميت دارد. اگر هم اهل پوشيدن صندل نيستيد، كفش‌هاي پارچه‌اي بهترين گزينه‌اند.

آقايان و پوشاك تابستاني

خيلي از توصيه‌هايي كه براي خانم‌ها كرديم در مورد آقايان هم صدق مي‌كند. به خاطر حضور بيشتر مردان در خارج از منزل و فضاهاي باز و قرار گرفتن دائم در معرض نور آفتاب، بهترين گزينه براي پوشش در طول اين فصل پوشيدن پيراهن‌هاي نخي نازك با رنگ‌هاي روشن است و ترجيحا بهتر است آقايان نيز براي جلوگيري از تماس پوست با اشعه خورشيد از لباس‌هاي آستين بلند استفاده كنند. قرار گرفتن طولاني مدت در معرض آفتاب باعث ايجاد خال، تيرگي پوست و لك‌هاي پوستي شده و نيز خطر بروز سرطان پوست را افزايش مي‌دهد همچنين لباس‌هاي نخي از عرق‌سوز شدن پوست نيز جلوگيري مي‌كند. به علاوه همين تيره شدن پوست در اثر تماس با آفتاب به مرور شانس سرطاني شدن سلول‌هاي پوستي را بالا مي‌برد.

كلاهي كه حتما بايد سرتان برود!

از ديگر وسايلي كه در تابستان مي‌تواند كمك زيادي به شما بكند تا كمي از شدت نور آفتاب در امان بمانيد، استفاده از كلاه است. انواع كلاه‌ها مي‌تواند صورت و چشم‌هايتان را در برابر آفتاب تند تابستان مصون دارد. در اين ميان كلاه‌هاي لبه‌داري كه پوششي هم روي سر دارند، در مقابل كلاه‌هاي بدون پوشش اولويت دارند.

ولي بهتر از همه استفاده از كلاه‌هاي حصيري است كه هم عمل محافظت از نور خورشيد را انجام مي‌دهد و هم اين كه به خاطر حصيري بودن، باعث گردش جريان هوا بين بافت‌هاي حصيري و خنك شدن سر و صورت شما مي‌شود. شايد استفاده از اين نوع كلاه‌ها براي خانم‌هاي ايراني خيلي مرسوم نباشد، ولي در چند سال اخير كلاه‌هايي به شكل نقاب توليد شده كه فقط چشم‌ها و صورت را از نور محافظت مي‌كند و همين كلاه‌ها مي‌تواند كمك زيادي باشد براي رهايي از حرارت و تابش نور آفتاب.

در نهايت اگر مايل به استفاده از كلاه نيستيد، عينك‌هاي آفتابي را فراموش نكنيد اما مراقب باشيد كه حتما استانداردهاي لازم را داشته باشند تا چشم‌هايتان مشكلي پيدا نكنند.

منبع


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 75
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 18
  • بازدید سال : 373
  • بازدید کلی : 13,403